Wszystko o produkcji wież wiatrowych w Stoczni Gdańsk


Choć budowa wież wiatrowych ruszyła w Stoczni Gdańsk w listopadzie 2010 roku, już w 2012 roku planowane jest uruchomienie nowej fabryki, która dodatkowo zwiększy możliwości produkcyjne firmy. Obecnie Stocznia Gdańsk może wyprodukować 100 wież typu onshore rocznie. Dysponuje przy tym specjalistycznymi urządzeniami, między innymi prototypową maszyną FUTT

Budowa wież wiatrowych w Stoczni Gdańsk ruszyła w listopadzie 2010 roku, choć już w październiku zaczęły się pierwsze próby zamówionych wiosną i latem urządzeń. Wieże budowane są z blach o grubości od 13 do ponad 50mm. Palenie blach na wymiar i fazowanie, zgodnie ze stoczniowymi wymogami spawalniczymi, odbywa się w Hucie Częstochowa. Po przetransportowaniu do stoczni przygotowanych blach rozpoczyna się proces budowy.Ciąg technologiczny usytuowany jest na hali K1. Podzielony na kilka etapów, angażuje wszystkie wydziały Stoczni.

Budowa wież krok po kroku

Pierwszym krokiem w budowie wież wiatrowych jest walcowanie blachy na zwijarce Davi. Urządzenie to może walcować zwijki do średnicy 6m, szerokości 3m i grubości 78mm. Po zwinięciu, blachy zostają szczepione, a następnie dwukrotnie zespawane: najpierw wstępnie, spoiną MAG, a następnie na słupowysięgniku metodą pod topnikiem spoiną wzdłużną. Po tych procesach, już jako tzw. zwijki, wracają na zwijarkę w celu kalibracji. W ten sposób nadawany jest im idealnie okrągły kształt.

  

  

Na szczególną uwagę zasługuje dolna sekcja masztu. Jest najgrubsza, wykonana z arkusza blachy o grubości ponad 50mm. W niej też wycina się otwór drzwiowy, a następnie spawa ościeżnicę. Grubość blachy, niezbędna do wytrzymywania ogromnych obciążeń dynamicznych jest jednocześnie dużym wyzwaniem w procesie spawania.

Po wykonaniu spoin wzdłużnych, zwijki są łączone z kołnierzami. Kołnierze to stalowe elementy montowane na skrajnych zwijkach, bez których niemożliwe byłoby połączenie poszczególnych elementów w gotowy maszt. Kołnierze mają różne gabaryty. Zależą one od sekcji na których są montowane. Obecnie budowane wieże dla niemieckiego odbiorcy, firmy Nordex, składają się z pięciu sekcji, co oznacza że każdy maszt będzie posiadał 10 kołnierzy o średnicy między 3 a 4,3 m i wadze od 1 do 1,5 tony. Montaż kołnierzy na zwijkach odbywa się na specjalistycznym urządzeniu, FUTT. Jest to prototypowa maszyna, jedyna taka w Europie.

 

 

Kolejnym krokiem jest połączenie zwijek w gotowe sekcje. Pojedyncze zwijki transportowane są na dwie linie montażowe, wyposażone w urządzenia FIR-FIT na których monterzy łączą je w sekcje. Aby wydłużyć czas pracy słupowysięgników, uruchamiane są obecnie dwa dodatkowe stanowiska, uzbrojone w obrotniki, na których będą pomocniczo spawane zwijki z kołnierzami, jak również zwijki w sekcje. Stocznia dysponuje zatem dwoma głównymi i dwoma pomocniczymi stanowiskami do spawania obwodowego.

  

  

Po wykonaniu badań nieniszczących spoin i kontroli wymiarowej sekcji następuje kolejny etap, czyli trasowanie wewnętrzne do uzbrojenia sekcji elementami złącznymi. Wspawane do wnętrza wież tuleje służyć będą do montażu wyposażenia wewnętrznego, czyli kabli, schodów, podestów, drabin etc. Jest to bardzo precyzyjny proces. Głównie z racji tego, że należy zachować osiowość pomiędzy poszczególnymi sekcjami. Montaż tych elementów musi zostać zakończony jeszcze przed malowaniem sekcji.

Gotowe sekcje z kołnierzami są następnie transportowane do Linii Konserwacyjno-Malarskiej (LKM), gdzie czeka je ostatni etap, czyli malowanie.

 

 

Na uwagę zasługują jeszcze dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest technologia spawania. Sekcje spawane są nową metodą, Twin-Tandem. Ciekawie jest również rozwiązana kwestia transportu. Zwijki, a następnie sekcje, transportowane są przy pomocy dwóch specjalistycznych samojezdnych suwnic bramowych. Bramownice służą do transportu sekcji pomiędzy poszczególnymi przelotami hali K1, jak również z hali K1 na LKM, a następnie do miejsca składowania. Każda bramownica ma nośność 60 ton, a waży około 30 ton. Jest wysoka na niemal 10m, a długość jej nie przekracza 8m.

Obecnie Stocznia Gdańsk jest zdolna produkować 100 wież typu onshore (lub nawodną część wież typu offshore) rocznie. Projektowana nowa fabryka wież wiatrowych, która ma powstać w 2012 roku zwiększy docelowe możliwości produkcyjne o kolejne 200 wież rocznie.

fot.: Stocznia Gdańsk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here