Aga Sielańczyk: Ważna rola szczęścia

Kilka uwag na start-up

Nie łatwo jest odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, od czego zależy powodzenie nowego biznesu. Na sukces każdej inwestycji składa się wiele czynników, wśród których nieprzewidywalny czynnik szczęścia wydaje się odgrywać ważną rolę.

A gdyby zadać pytanie inaczej – jakie są główne przyczyny porażki startup-ów? Tu możliwości poznawcze są znacznie szersze. Na podstawie analizy ponad stu upadłych projektów specjaliści z CB Insights stworzyli listę 20 najczęstszych błędów popełnianych przez startujących w biznesie. Poniżej najciekawsze z nich:

1. Męska decyzja
Brak szybkiej reakcji na złe wyniki sprzedaży, lipny produkt, źle podjęta decyzja lub nietrafiony pomysł – to jedne z głównych czynników upadku nowych biznesów. Przywiązanie do pierwszej, nietrafionej koncepcji zostało wymienione przez 7% respondentów opowiadających o przyczynach niepowodzenia swojego start-upu.

2. Syndrom wypalenia
Poświęcenie każdej minuty życia na prowadzenie nowej inwestycji nie jest dobrym pomysłem. Przepracowanie, stres i wyczerpanie emocjonalne zwiększają ryzyko niepowodzenia biznesu, podobnie jak założenie sam zrobię wszystko najlepiej. Umiejętność dzielenia się obowiązkami z dobrze kierowanym zespołem to jeden z podstawowych warunków udanego startu.

3. Poza prawem
Czasami prosty startupowy pomysł może wiązać się z bardzo skomplikowaną procedurą prawną. Tak bywa na przykład w przypadku biznesów związanych z muzyką. Kwestie tantiem wynikających z praw autorskich i czynności z tym związane bywają zbyt kłopotliwe dla początkujących w tym segmencie. Wydatki związane z obsługą prawną przewyższają często dochód rozwijającej się firmy i są powodem jej upadku.

4. Bez entuzjazmu
Okazuje się, że nawet najlepszy pomysł może zakończyć się fiaskiem z błahego wydawałoby się powodu. 9% właścicieli nieudanych biznesów przyznało, że za krach odpowiada brak zapału i niewystarczająca wiedza dotycząca ich dziedziny. Dobra znajomość tematu i działanie w obszarze, który pasjonuje, to kolejne sprzyjające sukcesowi warunki.

5. Klient, nasz pan
Prosta, a jakże prawdziwa maksyma. Ignorowanie potrzeb klientów to wypróbowany sposób na klęskę. Podobnie jak uznanie swojego produktu/usługi za doskonałe, bez względu na opinię użytkowników.

6. Brak promocji
Częstym błędem młodych inwestorów jest całkowite skupienie się na doskonaleniu swojego wyrobu. Znajomość grupy docelowej i wiedza o tym, jak przyciągnąć jej uwagę, to jedna z kluczowych umiejętności osób odnoszących sukces w biznesie. Nawet perfekcyjny produkt nie obroni się bez sprawnego marketingu i promocji.

7. Odpowiedni człowiek na właściwym miejscu
Zróżnicowany pod względem umiejętności zespół był najczęściej wymieniany w badaniu jako kluczowy dla sukcesu firmy. Najczęstszy błąd? Brak lub nieodpowiednia osoba na stanowisku CTO /Chief Technology Officer. Rewolucja technologiczna dokonuje się każdego dnia. Żaden biznes nie ma szans powodzenia bez specjalisty w tej dziedzinie w swoich szeregach.

8. And the winner is…
Najczęstszą wymienianą przyczyną upadku startup-u był brak potrzeby rynkowej na proponowaną usługę, rozwiązanie czy produkt. Ponad 40% badanych firm uznało za główną przyczynę fiaska skupienie się na rozwiązaniu problemu, który nie wymagał rozwiązań. Dokładna analiza potrzeb rynkowych w danej dziedzinie powinna być zawsze elementarną czynnością przed produkcją i wprowadzeniem towaru do sprzedaży.



📻 Magda Gacyk: Zero-jedynkowa podróż po E-stonii

 


Źródło: www.cbinsights.com