Warszawa inwestuje w ekologiczny transport


Warszawa walczy ze smogiem, zmieniając tabor komunikacjimiejskiej na bardziej ekologiczny. Do 2020 roku po stolicy ma jeździć ok. 160elektrycznych autobusów. Jeszcze w tym roku pojawi się ich 30. Miejskie ZakładyAutobusowe inwestują też w proekologiczne rozwiązania w zajezdniachautobusowych. W zajezdni przy Woronicza energię uzyskuje się z panelifotowoltaicznych.

– Obecnie mamy 10 autobusów elektrycznych, kolejnych 10dołączały na przełomie lipca i sierpnia, a następnie 10 na przełomie roku.Spodziewamy się, że w ostatnich dniach grudnia te autobusy będą już bazowały wzajezdni przy ul. Woronicza – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjnąNewseria Biznes Adam Stawicki, rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowychw Warszawie.

Do 2020 roku takich pojazdów ma być już 160. Przetarg nadostawę autobusów elektrycznych do Warszawy wygrało konsorcjum Ursus SA, AMZKutno oraz Ursus Bus. Już w styczniu fabryka Ursus dostarczyła miastu 10 nowych12-metrowych pojazdów elektrycznych. Kontrakt z MZA był wart 25 mln zł.Elektrobusy będą wyposażone w podwójny system ładowania: łącze plug-in oraz zapomocą pantografu i napowietrznej ładowarki.

– Pod względem poboru prądu mamy już przygotowaną zajezdniędo przyjęcia tych autobusów. Następne 130 autobusów elektrycznych,przegubowych, które planujemy kupić w 2019 i 2020 roku, w większości pojawiąsię w nowej zajezdni Redutowa. Będzie ona wyposażona w 100 stanowisk doładowania autobusów elektrycznych oraz tak energooszczędne i ekologicznerozwiązanie jak pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne – zapowiada Stawicki.

Z kolei zajezdnia przy ul. Spedycyjnej na Tarchominie mazostać podłączona do gazociągu planowanego wzdłuż Kanału Żerańskiego. Miejsceznajdzie tam 300 autobusów na gaz.

– Prowadzimy też już pierwsze próby autobusów gazowych.Jesteśmy drugim miastem w Europie, które wykorzystuje autobusy na skroplony gazziemny, w tym roku dojadą również pojazdy na gaz CNG – wskazuje Stawicki.

Szacuje się, że w całej Polsce do 2025 roku ok 3 tys.pojazdów będzie napędzanych gazem skroplonym.

Stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe są jednym zeuropejskich pionierów we wdrażaniu elektrycznej i niskoemisyjnej floty doobsługi komunikacji miejskiej. Zielona energia stosowana jest także wzajezdniach autobusowych. Pod względem rozwiązań proekologicznych liderem jestzajezdnia Woronicza.

– Jako jedyni w Warszawie stosujemy zieloną energiępozyskiwaną z paneli fotowoltaicznych. Na dachu hali obsługowej zamontowanychjest 280 paneli fotowoltaicznych o mocy 65 Wp, w sumie daje to 75 kWp. Energięzużywamy do bieżących potrzeb i stanowi ona ok. 20 proc. naszego bieżącegozapotrzebowania – podkreśla Antoni Mroczek, kierownik oddziału przewozów R-1Woronicza.

Jak zapowiada, w przyszłości, kiedy w zajezdni będą stać autobusyelektryczne, 30 proc. energii potrzebnej do ich ładowania będzie pochodziło zekologicznych źródeł. Ma to pomóc w walce Warszawy ze smogiem. Zaoszczędzićenergię ma też pomóc nowe ocieplenie hali obsługi.

– Pozyskanie energii ze słońca to zmniejszenie smogu iemisji dwutlenku węgla. Warszawa stanie się czystsza – podkreśla AntoniMroczek.

Newseria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here