Warszawa chce mieć bardziej ekologiczny transport miejski


Do 2020 roku Warszawa chce kupić 130 elektrycznych autobusów,a na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusówelektrycznych. Obecnie w fabryce Solarisa powstaje pierwszy w Polsce przegubowyautobus elektryczny, który trafi w najbliższych miesiącach na testy do MZA.

– Zamierzamy w tym roku kupić 90 autobusów, w tym dziesięćautobusów elektrycznych oraz pięć autobusów przegubowych na gaz CNG. Pozostałepojazdy to autobusy tradycyjnie na olej napędowy, natomiast z silnikamispełniającymi najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin, czyli Euro sześć. Wtym przypadku będzie to 40 autobusów przegubowych i 35 autobusów klasy maxi odługości 12 metrów bez przegubów – mówi agencji informacyjnej Newseria BiznesAdam Stawicki, rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.

W połowie lutego miejska spółka ogłosiła przetarg na zakup80 autobusów. W skład zamówienia wchodzi 40 pojazdów przegubowych z silnikamispełniającymi rygorystyczną normę spalin Euro VI, 35 pojazdów klasy maxi odługości 12 metrów oraz pięć autobusów przegubowych na gaz CNG. Drugi zogłoszonych przez MZA przetargów dotyczy zakupu 10 autobusów elektrycznych odługości 12 metrów.

Termin składania ofert w postępowaniach przetargowych mija24 marca. Fabrycznie nowe pojazdy mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku.Zastąpią one Solarisy Urbino 15, wycofywane z eksploatacji Jelcze M121M orazMAN-y NM 223, a także autobusy MAN NG 313.

W ubiegłym miesiącu lubelska fabryka Ursus dostarczyła jużmiastu 10 nowych 12-metrowych pojazdów elektrycznych. Kontrakt z MZA był wart25 mln zł. Elektrobusy zaczną wozić pasażerów najprawdopodobniej w wakacje.

– Mamy bardzo rozbudowane plany zakupu elektrobusów. W tejchwili mamy w swojej flocie 10 tego typu pojazdów. W wakacje, na przełomielipca i sierpnia, dojadą kolejne autobusy – będzie to 10 pojazdów marki Ursus,pochodzących z fabryki w Lublinie. W sumie nasza flota elektrobusów będzieliczyła 30 pojazdów. Natomiast w najbliższych latach, prawdopodobnie w 2018 lub2019 roku z wykorzystaniem funduszy unijnych zakupimy 130 pojazdów elektrycznych.Tym razem będą to autobusy przegubowe o długości 18 metrów – zapowiada rzecznikMZA Adam Stawicki.

Pierwsze elektryczne autobusy MZA zamówiły już w 2015 roku(dziesięć 12-metrowych Solarisów). Włącznie z ogłoszonym w tym miesiącuprzetargiem, Warszawa jeszcze w tym roku będzie dysponować flotą łącznie 30takich pojazdów.

Strategia miejskiej spółki zakłada natomiast, że do 2020roku po stołecznych ulicach będzie kursować już w sumie 130 elektrobusów,zakupionych przy wsparciu unijnych funduszy. Ekologiczny tabor ma wozićpasażerów m.in. po reprezentacyjnym Trakcie Królewskim.

Obecnie kupione rok temu elektrobusy Solarisa obsługująstołeczną linię 222. Rzecznik MZA informuje, że nie jest jeszcze przesądzone,na jakiej trasie będą wozić pasażerów nowe autobusy elektryczne marki Ursus,które wyjadą na trasę na przełomie lipca i sierpnia.

W połowie stycznia na pętli stołecznej linii autobusowej 222przy ulicy Spartańskiej pojawiła się już pierwsza ładowarka pantografowa dlaautobusów elektrycznych. Łącze energetyczne zostanie uruchomione wiosną.Docelowo Warszawa będzie mieć ich dziewiętnaście.

– Nowością są też tegoroczne testy autobusów. Po razpierwszy będziemy testowali przegubowy autobus elektryczny. Będą to pojazdy IVgeneracji modelu Urbino Solaris. Będzie to też pierwszy pojazd tego typuwyprodukowany przez Solarisa i pierwszy autobus przegubowy z podwójnym systememładowania, czyli za pomocą złącza plug-in oraz za pomocą pantografu, któryumożliwia doładowywanie na pętli – mówi Adam Stawicki.

Przegubowy elektrobus powstaje w fabryce Solarisa niedalekoPoznania i w ciągu najbliższych miesięcy ma trafić na testy do warszawskichMiejskich Zakładów Autobusowych. Będzie to pierwszy przegubowy elektrobus nietylko w stolicy, ale i w Polsce – podkreśla spółka.

Stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe są jednym znajwiększych przedsiębiorstw komunikacyjnych w Europie. Codziennie wysyłają nawarszawskie ulice ponad 1,2 tys. autobusów. MZA są również jednym zeuropejskich pionierów we wdrażaniu elektrycznej i niskoemisyjnej floty doobsługi komunikacji miejskiej. Część tych inwestycji spółka będzie finansować zeuropejskiego funduszu ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), który wspierawprowadzanie autobusów elektrycznych w Europie. W programie uczestniczą równieżm.in. Barcelona, Londyn, Paryż, Sztokholm i inne europejskie miasta, któreotrzymują dofinansowanie na zakup ładowarek i pojazdów elektrycznych.

Warszawska komunikacja miejska przewiozła w ubiegłym rokurekordową ilość pasażerów. Szacunkowa liczba przejazdów w komunikacji miejskiejsięgnęła 1136 mln (o pięć milionów więcej rok do roku). Z Warszawskiego BadaniaRuchu 2015 wynika, że warszawiacy w ciągu jednej doby wykonują ok. 3,35 mlnpodróży.

– Nasze inwestycje zakupowe wynikają z wieloletniej umowypodpisanej z Zarządem Transportu Miejskiego. ZTM obserwuje tzw. potokipasażerskie, monitoruje liczbę pasażerów w autobusach i w tramwajach i na tejpodstawie określa swoje potrzeby. Z kolei my, na podstawie tych wyliczeń,określamy liczbę i modele autobusów, które są potrzebne – mówi Adam Stawicki.

 

 

Newseria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here