Tadeusz Żórawski: Okulary w wersji smart

Trwa wyścig, kto wprowadzi je na rynek

U wszystkich światowych gigantów technologicznych (Google z firmą Magic Leap, Apple, Intel i inne firmy) trwają gorączkowe prace nad jak najszybszym wprowadzeniem inteligentnych okularów na rynek.

Allegro chce być smart

Pod koniec sierpnia Allegro wprowadziło program Allegro Smart. Propozycja to stała opłata 49 złotych za przesyłki na rok (365 przesyłek) lub 39 złotych za pół roku. Efekt? Jak podał serwis Media & Marketing Polska, w ciągu pierwszego tygodnia ponad 100 tysięcy klientów zdecydowało się na takie rozwiązanie, a przychód z akcji wyniósł ponad 4 miliony złotych.

Walt Disney World równie sprytny

Jednym ze światowych mistrzów we wprowadzaniu rozwiązań Smart Omnichannel jest Disney. W jego parkach w Walt Disney World możemy już za pomocą telefonu zamówić posiłek w restauracjach w parku i odbierać go od razu w okienku, nie stojąc w długich kolejkach.

Aby uniknąć kolejek do najbardziej obleganych atrakcji, możemy też wziąć 3 tzw. fastpassy dziennie – wchodzimy wtedy drugim wejściem na atrakcje o wybranej przez nas spośród dostępnych czasów porze. Z pomocą smartfona możemy nawet otworzyć swój pokój w hotelu w Walt Disney World.

Sprytna bransoletka

Jeśli nie chcemy sięgać po telefon, do dyspozycji są bransoletki Magic Bands. Możemy za ich pomocą wchodzić do parku, do pokoju w hotelu, płacić wszędzie za wszystko na terenie Walt Disney World. Jeśli fotograf robi nam zdjęcie, wystarczy przyłożyć Magic Band do jego identyfikatora, żeby fotografia znalazła się na naszym koncie w aplikacji My Disney Experience. Wszystko po to, by ułatwić klientom jak najpełniejsze wykorzystanie czasu w parku, bez obciążania ich kolejnymi sprawami do załatwienia czy mnóstwem papierów.

dzięki instrukcjom wyświetlanym na ekranach okularów Microsoft HoloLens można wymienić filtr powietrza w motocyklu.

Smart Human

To wszystko są rozwiązania z obszaru Smart Human, czyli takie rozwiązania Smart, w których centrum jest człowiek. Tak jak z internetu, korzystamy z nich chętnie, pod warunkiem że postrzegana korzyść z ich zastosowania jest większa niż postrzegany wysiłek. To działa jak przy zakupach – kupujemy coś wtedy, gdy postrzegana wartość jest wyższa od postrzeganej ceny. Słowo postrzegana jest kluczowe w obu przypadkach.

Dla łatwiejszego przeglądu tych rozwiązań podzieliłem je na sześć obszarów, o których pisałem w poprzednim tekście. Pierwszym z nich jest Smart Connections. Co przyjdzie po smartfonach? Inteligentne okulary.

Inteligentne okulary
inteligentne okulary
Magic Leap, www.magicleap.com

We wszystkich światowych gigantach technologicznych (Google z firmą Magic Leap, Apple, Intel i inne firmy) trwają gorączkowe prace nad jak najszybszym wprowadzeniem takich okularów na rynek. Firma Magic Leap dofinansowywana przez Google’a pokazała już swoje rozwiązanie i zachęca teraz deweloperów IT do tworzenia aplikacji do systemu. Szacunki mówią, że takich aplikacji w ciągu najbliższych czterech lat powstanie 11 milionów, a boom na nie rozkwitnie podobnie jak kiedyś na aplikacje na smartfony.

Tymczasem już u nas można spotkać rozwiązania wykorzystujące VR (virtual reality – wirtualna rzeczywistość; jest już ich sporo, choć ciągle jeszcze są mało znane szerokiemu gronu użytkowników), a nawet AR (augmented reality – rozszerzona rzeczywistość).

Na inauguracji serii wydarzeń SmartHuman miałem przyjemność gościć firmę Smart Service AR, która pokazywała, jak dzięki instrukcjom wyświetlanym na ekranach okularów Microsoft HoloLens można wymienić filtr powietrza w motocyklu.

Wirtualne zwiedzanie

Inne rozwiązania VR znajdują zastosowanie w branży nieruchomości lub hotelarstwie. Za pomocą aplikacji VR Global lub innych można odbyć wirtualny tour po wnętrzach biura, które możemy wynająć, albo po hotelu, w który mamy zainwestować bądź po prostu odwiedzić.

Można też wirtualnie zobaczyć miejsce, w którym taki hotel ma powstać, z wirtualną symulacją przed i po. Dzięki temu nie musimy odbywać czasochłonnej i kosztownej wycieczki na przykład do Brazylii, żeby obejrzeć miejsce, w które mamy zainwestować.

***

Kolejnymi przykładami podzielę się w kolejnych odcinkach mojego cyklu w REO i na wydarzeniach SmartHuman w Brain Embassy, których REO jest patronem medialnym.



REO POLECA

📻 Transhumanista Zoltan Istvan gubernatorem Kalifornii?