📻 HYPER! HYPER! Polacy przeskoczyli z XIX do XXI wieku w transporcie publicznym

Kolej na rewolucję. MADE IN POLAND

AUDIO REO. Posłuchaj nagranego artykułu. Czyta Hubert Augustyniak. 5’59”

Czy Polacy zrewolucjonizują transport? Jest to jak najbardziej możliwe! Start-up Hyper Poland, który pracuje nad rozwojem technologii kolei magnetycznej w 7 dni uzbierał 200 tysięcy euro!

Jak informuje spółka crowdfunding na brytyjskiej platformie Seedrs rozpoczął się 20 marca, a już po tygodniu w finansowanie przedsięwzięcia włączyło się 200 inwestorów z 23 krajów. To wystarczy na budowę małoskalowego modelu testowego oraz toru o długości 48 metrów.

Koncepcja magnetycznej kolei próżniowej.fot. Hyper Poland

Firma ma w planach zbudowanie pociągu, który lewitowałby po specjalnie przystosowanym do tego torze. Brzmi to dość niewiarygodnie, jednak sprawa jest jak najbardziej realna. O szczegółach nowatorskiego rozwiązania mówi prezes Hyper Poland, Przemysław Pączek.

– Zaczynamy zupełnie nowy etap, który zakończymy niebawem pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej pojazdem szynowym, który będzie poruszać się, wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji. W 2018 roku skupiliśmy się na badaniach, obliczeniach i symulacjach komputerowych, które zakończyły się złożeniem sześciu wniosków patentowych na technologię napędu i silnika pojazdu typu hyperloop. W pierwszej połowie 2019 roku zbudujemy model, który potwierdzi nasze założenia teoretycznie. Wtedy będzie można się przekonać o skuteczności opracowanej przez nas technologii.

Właściciele start-upu postanowili spróbować swoich sił w crowdfundingu na platformie Seerds. Finansowanie ze zbiórki equity to znany na świecie model wspierania innowacyjnych projektów technologicznych. Polega on na tym, że osoby zainteresowane firmą i jej projektem wpłacają różnej wysokości kwoty za pośrednictwem specjalnej platformy, a w zamian otrzymują udziały w firmie. W ten sposób stają się współwłaścicielem dobrze rokującego biznesu, którego wartość może urosnąć w ciągu kilku lat. Za udane przykłady takiego działania można przedstawić zbiórki organizowane przez Wisłę Kraków czy MC2 Innovations, firmę należąca do byłej minister cyfryzacji, Anny Streżyńskiej.

Grafik związany z projektem jest dość napięty, bo już w marcu Hyper Poland zamierza rozpocząć składanie pierwszego modelu testowego. Będzie to demonstrator technologii zbudowany w skali 1:5. Taki pomniejszony model jest potrzebny, aby sprawdzić działanie napędu i zawieszenia magnetycznego.

– Model ma dowieść, że fundamenty naszej technologii działają. Testy demonstratora będą polegały na krótkim przejeździe pojazdu po torze. Na tym odcinku pojazd będzie kolejno przyspieszał, jechał ze stałą prędkością i hamował, przy czym przy osiągnięciu pewnej szybkości – zacznie również samoczynnie lewitować. Sprawdzimy, czy udaje się uzyskać założone osiągi kapsuły, prędkość, przyspieszenie, parametry pracy silnika, takie jak moc maksymalna i pobór prądu, oraz działanie układu lewitacji – wyjaśnia Paweł Radziszewski, dyrektor ds. technologii w Hyper Poland.

Tak było w marcu 2017 roku. Awans do finału konkursu SpaceX #Hyperloop jako jeden z 24 zespołów z całego świata! fot. Hyper Poland

Lewitujące pociągi to dość futurystyczna wizja komunikacji i transportu, jednak nie tak odległa od realizacji, jak może nam się wydawać. Dodatkowo może zostać stworzona i rozwijana przez Polaków.

Po zbudowaniu prototypu będzie można przejść do konstrukcji pojazdu o docelowych wymiarach, który będzie poruszał się, lewitując po specjalnie dostosowanych do tego celu torach kolejowych. Ten etap projektu przewidziany jest na przełom 2019 i 2020 roku.

Jak widać Hyper Poland chce działać szybko, oby również skutecznie i sukcesywnie. Warto podkreślić, że

polski start-up jako pierwszy na świecie opracował sposób na to, jak przystosować istniejące tory kolejowe do potrzeb lewitujących magnetycznych pojazdów.

Technologia opracowana przez Hyper Poland jest obiecująca. Dzięki niej w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszałyby się zwykłe pociągi oraz superszybkie pociągi magnetyczne. To nowatorskie rozwiązanie jest znacznie tańsze niż pierwotne założenia technologii Hyperloop, gdzie od zera zakładano budowę infrastruktury próżniowej.

Kolejny cel to 330 tysięcy euro, które pozwoliłoby sfinansować pełnowymiarowe stanowisko lewitacyjne (levitation rig). Przyspieszyłoby to badania laboratoryjne i testy magnesów, które znajdą zastosowanie w pełnoskalowym prototypie.

Nie pozostaje nic innego jak trzymać kciuki za Hyper Poland i ich ambitny projekt. Jak widać polskie firmy również potrafią zaskoczyć świat i miejmy nadzieję, że dzięki wdrożeniu projektu w życie nie tylko go zaskoczą, ale też zawojują. Już teraz można podziwiać Hyper Poland zarówno za sam pomysł lewitującej kolei, jak i za determinację i wiarę w to, że może się udać.

Hyper Poland – na pewno dacie radę!


REO POLECA

📻 KOLEJE REO: 1200 km/h. Ale w zasadzie w żaden projekt Elonowi Muskowi nie wierzono, więc…