PA, ZŁOTKO! Chcesz czekoladę? Oddaj opakowanie po ostatniej.

Rewolucja w recyclingu

Koalicja największych gigantów rynkowych zakłada rękawice i zaczyna ostrą walkę z naszym przyzwyczajeniem do plastiku i opakowań jednorazowych. Cel – pozbawienie jednorazowych opakowań takich produktów jak lody, dezodorant czy pasta do zębów. Odpowiedzialni – największe światowe firmy, najbardziej przyczyniające się do powstawania odpadów plastikowych. W jaki sposób ma to zadziałać?

 

Milka w ekologicznej odsłonie – w ramach inicjatywy Loop czekoladę dostaniemy w klasycznych, tradycyjnych puszkach

Firma o nazwie Loop dostarczy na twój adres wybraną przez ciebie paczkę najczęściej używanych produktów w stalowych opakowaniach wielorazowego użytku. Detergent do prania, płyn do płukania ust, lody orzechowe czy dezodorant.  Po wykorzystaniu produktu, zamiast wyrzucić puste opakowanie do kosza, umieszczasz je w specjalnej skrzyneczce i wzywasz kuriera. Pusta tubka po lodach orzechowych zostanie odebrana, oczyszczona, napełniona nową dostawą słodkiej pokusy i wysłana do kolejnego konsumenta.

Testowa faza projektu ma ruszyć wiosną tego roku, na razie tylko w Nowym Jorku i w Paryżu, ale już w drugiej połowie 2019 roku też w Londynie.

Co ciekawe, nowo utworzona platforma zero-waste o nazwie Loop (angielskie słowo nawiązujące do obiegu zamkniętego, dosłownie pętla) pod swoje skrzydła wzięła największe koncerny spożywcze i kosmetyczne. Podmioty współpracujące w ramach tej kolacji to wcale nie małe firmy szukające swojej ekoniszy, ale giganci rynkowi, osiem z nich znalazło się na liście Greenpeace 10 firm w największym stopniu przyczyniających się do powstawania plastikowych śmieci.

Szampony Pantene, lody Haagen-Dazs, żyletki Gillette czy czekolady Milka. Wszystkie te produkty będziemy mogli zamówić do domu w stalowym wielorazowym opakowaniu, niepodobnym do tych znanych nam z reklam i kolorowych bilbordów.

Lista firm biorących udział w innowacyjnym przedsięwzięciu jest powalająca.

Ograniczenie użycia chociażby samych jednorazowych opakowań po czekoladzie może przynieść szalenie wymierny efekt. Wygląda to trochę tak, jakby założyciel Loop (firma TerraCycle zajmująca się recyklingiem) zmęczył się obserwowaniem drobnych rozproszonych działań na rynku i wytoczył do walki z plastikiem największe działo.

To tak jakby nagle McDonald ogłosił, że 30% mięsa w burgerach zostanie zastąpiona wkładem z grzybów, dającym podobny walor smakowy a mniejszy ślad ekologiczny. Drobne działania świadomych firm dają walkę konsekwentną, ale powolną. Działania firm, których produkty mamy po szafkach w całej kuchni… mogą przynieść efekty fenomenalne.

Lody w opakowaniu wielorazowego użytku? To jest jednak możliwe Źródło: Loop

Musimy sobie to uświadomić – jakkolwiek recykling jest ważny i potrzebny – ponowne wykorzystanie plastiku wcale nie jest eko. Opakowań plastikowych musi być po prostu mniej, żebyśmy zaczęli żyć ekologicznie. Rynek przeszedł prawdziwą rewolucję i przyzwyczaił nas do standardów wcześniej nie do pomyślenia. Produkty z całego świata w naszym lokalnym supermarkecie, a każdy z nich owinięty w oddzielny kawałek folijki, dla naszej wygodny, dla jakiejś wyższej estetyki…

Zmiana tych przyzwyczajeń to będzie dosyć mozolny proces. Sklepy bez opakowań oferujące przeróżne, piękne i kolorowe ziarna i orzechy z całego świata robią robotę tylko w pewnym stopniu, gdyż nie wszyscy pamiętają, żeby w drodze do pracy wziąć ze sobą naręcze torebek i parę pustych słoików na zakupy.

Koalicja Loop wydaje się wychodzić naprzeciw ludziom, którzy ze słoikiem na zakupy nie będą biegać, a chcieliby jednak mieć swój wkład w ochronę środowiska. Oferowana im wygoda i w zasadzie brak konieczności zmiany przyzwyczajeń odnośnie kupowanych produktów może być poważnym argumentem.

To trochę jak w komedii Nie lubię poniedziałku – wieczorem zostawiamy przed drzwiami pustą butelkę po mleku, a rano magicznym sposobem butelka jest znowu pełna. Czemu nie wrócić do tej pięknej koncepcji?



REO POLECA

RATUNEK BĘDZIE STĄD. Z wizytą na jednej z farm karaluchów