PwC: energetyka musi sięgać po nowe rozwiązania


Rozwój elektromobilności i finansowanie społecznościowe totylko niektóre obszary, w których polskie firmy energetyczne mogą zarobić conajmniej 3,8 mld zł. Sektor musi sięgać po nowe rozwiązania, bo proste rezerwyjuż się wyczerpały – uważają eksperci firmy doradczej PwC.

Ich zdaniem po okresie restrukturyzacji polskie firmyenergetyczne powinny szukać oszczędności i dodatkowych przychodów dziękiwdrożeniu narzędzi analizy danych produkcyjnych, wiedzy o kliencie oraz modelibiznesowych poza tradycyjnie rozumianą energetyką, bo proste rezerwy zarabianiajuż się wyczerpały. Eksperci PwC uważają, że może to przynieść kilkasetmilionów złotych oszczędności rocznie. Szansą dla polskiej energetyki są rozwójelektromobilności i finansowania społecznościowe.

Jak zauważa liderka Grupy Energetycznej PwC DorotaDębińska-Pokorska, bieżący rok stwarza dla elektroenergetyki szanse, którychwykorzystanie pozwala „sięgać po więcej”, czyli budować na bazie posiadanychjuż dzisiaj zasobów i infrastruktury.

– Elektromobilność i potencjał inwestycyjny związany zfinansowaniem społecznościowym to elementy, które łącznie oznaczają dlasektora, co najmniej dodatkowe 3,8 mld zł. Kolejne kilkaset milionów złotychrocznie może przynieść analiza danych produkcyjnych i klienckich oraz wdrożenienowych modeli biznesowych – przekonuje ekspertka.

W raporcie „Sięgać po więcej, czyli 3,8 mld+ dla polskiejenergetyki” eksperci przeanalizowali pięć obszarów, które stanowią aktualnewyzwania strategiczne w sektorze elektroenergetycznym. Jednym z nich jest planrozwoju elektromobilności, który zakłada, że za 10 lat po polskich drogachbędzie jeździć milion pojazdów elektrycznych. Co za tym idzie, trzebarozbudować infrastrukturę ładującą, która będzie zasilana z sieci spółekenergetycznych. Jak wyliczyli eksperci PwC, skalę rozwoju sieci ładowarekinstalowanych do 2025 roku można porównać do 540 MW mocy zainstalowanej. Jestto moc odpowiadająca przyłączeniu około 50 tysięcy mieszkań. Odpowiada tomiastu o wielkości Opola lub mocy Elektrowni Porąbka-Żar – drugiej co dowielkości elektrowni szczytowo-pompowej w Polsce. Według wyliczeń PwC, rynekładowania pojazdów (przy założeniu, że będzie ich rzeczywiście milion iinfrastrukturze ładującej w liczbie 60 tys. punktów) w 2025 r. wart będzie 2mld zł.

Innym obszarem, który – zdaniem PwC – mógłby podnieśćwydajność polskiej energetyki, jest “umiejętne połączenie obszarówinformacji produkcyjnej i informacji biznesowej”.

– Umiejętne wykorzystanie narzędzi analitycznychwspierających decyzje biznesowe może przynieść znaczące oszczędności dlasektora na poziomie minimum kilkuset milionów rocznie. Dziś zakreswykorzystywanych danych jest ograniczony przede wszystkim do bieżącegoprowadzenia ruchu urządzeń – przekonuje ekspert PwC Michał Gawrysiak.

Wysoki poziom konkurencyjności i rentowności mogą energetycezapewnić najnowsze technologie, dzięki którym można nie tylko utrzymaćkonkurencyjność i rentowność firmy. W opinii Dębińskiej-Pokorskiej”dostosowanie architektury IT i wykorzystanie narzędzi big data możewygenerować dziesiątki, a nawet setki milionów oszczędności rocznie na redukcjikosztów sprzedaży dzięki zwiększeniu skuteczności działań sprzedażowych,atrakcyjności produktów, czy optymalizacji procesów obsługi klienta”.

Eksperci PwC przewidują, że w najbliższych latach sektorenergetyczny będzie się angażować w nowe biznesy, m.in. w fotowoltaicznejoint-venture, car sharing czy inteligentne oświetlenie uliczne.

Kolejny obszar, na który wskazuje PwC to popularny naZachodzie crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, po które chętniesięga tamtejsza energetyka.

– Zachodnia energetyka wykorzystuje crowdfunding na szeregsposobów – najczęściej jest to współfinansowanie inwestycji lub udzielaniedługu, lecz nie brakuje również crowdfundingu produktowego, w którym inwestor wzamian za wkład otrzymuje od pomysłodawcy produkt. W dobie wzrostuzapotrzebowania energetyki na kapitał oraz wzrostu zamożności społeczeństwacrowdfunding może stać się alternatywą dla dokapitalizowania projektów oraz większegozaangażowania odbiorców energii w inwestowanie w sektorze – przekonuje współautorraportu Jan Biernacki.

 

PAP

fot. Pixabay

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here