NA 3 DNI: Wielka Krajowa Elektryfikacja Autobusowa. Przybędzie 177 nowych wozów w 3 miastach

Dziś trochę więcej o prawdziwej rewolucji, jaka ma miejsce, zarówno na ulicach polskich miast, jak i w fabrykach produkujących nieprawdopodobne liczby autobusów niespalinowych. Kierowane są na rynki, nie tylko polski i europejskie, ale także pozakontynentalne. Znakomita wiadomość tygodnia: w samej tylko Stolicy pojawi się aż 130 przegubowych elektrobusów. Nowe pojazdy z najnowszej puli wyjadą także na ulice Świnoujścia i Zielonej Góry. Aż nie chce się wierzyć, ale nasz kraj staje się liderem Nowej Elektryfikacji – cieszy się jak dziecko Paweł Sito.

Podpisy dla rozwoju
W Ministerstwie Rozwoju przedstawiciele Warszawy, Zielonej Góry i Świnoujścia podpisali umowy w tej sprawie. Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński mówił, że nowe inwestycje wpisują się w rządowy program elektromobilności. Jak dodał, poprzez podpisanie tych umów uda się zrealizować 20% tego planu. Zaznaczył, że resort chce, by do 2020 roku prawie 1000 autobusów elektrycznych jeździło po naszych szosach.

– Polska jest największym producentem autobusów wEuropie, ale chcielibyśmy specjalizować się w autobusach elektrycznych – podkreślił Jerzy Kwieciński.

– Nowe autobusy z napędem elektrycznym to duży skok jakościowy, szczególnie dla Zielonej Góry– zaznaczył wiceminister rozwoju Witold Słowik. Jak dodał, po zakupie 47 autobusów elektrycznych w ramach podpisanej umowy, 70% taboru w mieście będzie miało napęd elektryczny. Zielona Góra jest pod tym względem liderem nie tylko w Polsce, ale i w Europie, podkreślił Słowik

W Świnoujściu pojawią się 3 niskopodłogowe autobusy hybrydowe z napędem elektrycznym i trzy z układem napędowym Diesla.

– Transport miejski jest tym, w którym pojazdy z napędem elektrycznym sprawdzają się w sposób najpełniejszy. Są to przejazdy na relatywnie krótkich odcinkach, które lepiej sobie radzą też stojąc w korkach. Pojazdy z napędem spalinowym w korkach zużywają bezproduktywnie duże ilości paliwa, podczas gdy pojazdy o napędzie elektrycznym używają tej energii znacznie mniej. Jednostki samorządu terytorialnego bardzo chętnie w takie rozwiązania będą wchodzić, upatrując w tym możliwość zmniejszenia kosztów, przy których dana usługa jest realizowana – powiedział Polskiemu Radiu Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich.

Zakup tych pojazdów to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski. Do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu znikną autobusy napędzane olejem napędowym. Dzięki temu z najważniejszego deptaka stolicy znikną ostatecznie spaliny, będzie też znacznie ciszej.

Pierwsze inwestycje elektromobilne zostały poczynione już wcześniej. Miejskie Zakłady Autobusowe już od 2012 roku testowały modele autobusów elektrycznych różnych producentów polskich i zagranicznych, a w 2015 roku kupiły pierwszych dziesięć sztuk elektrobusów marki Solaris Urbino 12 Electric, które zostały skierowane do obsługi linii 222. Jesienią tego roku stołeczny przewoźnik wzbogacił się o dziesięć kolejnych pojazdów elektrycznych – tym razem marki Ursus CitySmile 12 Electric. Po zainstalowaniu ładowarki ulicznej przy ul. Konwiktorskiej zostaną one skierowane do obsługi docelowej dla nich linii 178.

W fabryce w Bolechowie trwa budowa kolejnych autobusów elektrycznych dla MZA. Firma Solaris Bus & Coach wiosną dostarczy do Warszawy dziesięć autobusów Solaris Urbino 12 Electric nowej czwartej generacji. W przyszłym roku miejska spółka będzie więc posiadała 30 autobusów elektrycznych klasy maxi (o długości 12 metrów), które w komplecie będą eksploatowane przez zajezdnię Woronicza.

Przegubowe autobusy elektryczne dostarczone w ramach podpisanej dziś umowy będą stacjonowały już winnym miejscu. Dla nich powstanie najnowocześniejsza w Polsce zajezdnia przy ul. Redutowej. Pojazdy będą tam garażowane w parkingu wielopoziomowym, a ekologiczny zakład będzie wyposażony w energooszczędne pompy ciepła, LED-owe oświetlenie i dużą powierzchnię zieloną na dachach obiektów.

Projekt Zakup taboru autobusowego (130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych) wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.


Źródło: polskieradio.pl

fot. Wikimedia Commons, Muri

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here