Międzynarodowy podatek lotniczy zawieszony

Unia Europejska zawiesiła obowiązywanie międzynarodowego podatku lotniczego od emisji szkodliwych dla środowiska gazów. Linie lotnicze spoza UE będą zwolnione z płacenia podatku przez rok.

Connie Hedegaard, komisarz Unii Europejskiej ds. klimatu, zdecydowała się na czasowe wstrzymanie międzynarodowego zobowiązania podatkowego, aby „stworzyć pozytywną atmosferę, dzięki której problemy emisji lotniczej będą mogły być przedyskutowane. Komisarz podkreśliła jednak, że jeśli eksperyment nie przyniesie oczekiwanych skutków, przywrócony zostanie obecny system.

John Thune, senator USA, który szczególnie ostro zareagował przeciwko wprowadzeniu kontrowersyjnego podatku stwierdził, że jest zadowolony z tego, że Bruksela zdecydowała się na jego zawieszenie. Ostrzegł jednak, że tymczasowa decyzja Unii nie oznacza, że wkrótce nie dojdzie do kolejnej próby opodatkowania pozaeuropejskich przewoźników.

Do sprawy odniósł się także niemiecki minister środowiska, Peter Altmaier. W jego ocenie decyzja komisarz ds. klimatu jest uzasadniona. – To jasne, że Unia Europejska musi trzymać się swojego wizerunku, jednak jednocześnie musi trzymać się swoich międzynarodowych zobowiązań i działań – powiedział.

Podatek od początku budził kontrowersje

Międzynarodowy podatek lotniczy został wprowadzony przez administrację Unii Europejskiej na początku bieżącego roku. Zgodnie z jego założeniami linie lotnicze, których samoloty startują lub lądują na europejskich lotniskach, zobowiązane są do uiszczania opłaty za emisję gazów cieplarnianych. Już na samym początku wprowadzenie podatku wzbudziło spore kontrowersje.

Największy sprzeciw wobec nowych przepisów wyrażały Stany Zjednoczone, Indie, Chiny oraz Rosja. Jeden z amerykańskich republikańskich senatorów zaprojektował nawet przepis zakazujący amerykańskim liniom lotniczym płacenia tego podatku.

Szczególne kontrowersje i opór przewoźników wzbudził zapis, który mówił o konieczności wywiązywania się z opłaty nie tylko za przelot nad terenem UE, ale za całą trasę. Sprzeciw wobec nowych zasad wyraziło również Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych AEA.

Connie Hedegaard musiała zgodzić się na zawieszenie przepisu, ponieważ jego zaakceptowania odmówiło aż 26 państw należących do międzynarodowej organizacji lotnictwa cywilnego (ICAO). Jednak jeśli przez najbliższy rok nie zostanie wypracowane nowe porozumienie, obecny przepis zacznie znowu obowiązywać.

 

Dominik Tomaszczuk

Unia Europejska zawiesiła obowiązywanie międzynarodowego podatku lotniczego od emisji szkodliwych dla środowiska gazów, fot. sxc.hu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here