📻 KATASTROFA 2118. Futurystyczna sztuka w warszawskim Nowym Teatrze

Teatr Nowy zaprasza na spektakl pt. "Ostatni"

AUDIO REO. Posłuchaj nagranego tekstu. Czyta Danuta Stachyra. ‘5”13

Czemu sztuka ma problem z opowiadaniem o najbardziej palącej zmianie, która dzieje się na naszych oczach – czyli o zmianie klimatycznej? Spektakl pt. Ostatni w reżyserii Romualda Krężla po raz pierwszy w Nowym Teatrze.


Dzisiaj w warszawskim Nowym Teatrze kolejna, ostatnia już premiera w cyklu Teatr.2118. Na pytanie, jak wyobrażasz sobie świat za 100 lat odpowiada Romuald Krężel: – Zmiana klimatyczna. To jedna z najważniejszych zmian, jaka nas czeka. Jeszcze jest cień szansy, że to nie będzie katastrofa, a wielka zmiana klimatyczna. Prawdopodobnie będzie to jednak katastrofa ekologiczna, która spowoduje, że to nasz gatunek ludzki będzie wymierać. To była jedna z pierwszych rzeczy, która nasuwa mi się, kiedy myślę o przyszłości. To jest bardzo ważny temat, dlatego go wybraliśmy, poza tym nie wiadomo, jak o tym robić teatr i to mnie też pociąga. Bo jak można mówić o tak olbrzymiej zmianie, której nie da się zauważyć, która już się wydarza. Nie możemy jej zrobić zdjęcia, na przykład. 

Fot. Maurycy Stankiewicz

Powołując się na niedawne badania Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) reżyser spektaklu dodaje: – Jesteśmy w krytycznym momencie. Wybór jest jeden – konkretna zmiana zachowań albo koniec gatunku. Może nie za wyznaczone w projekcie 100 lat, ale znacznie szybciej niż się spodziewamy.

Krężel cytuje także autorkę alterglobalistycznego manifestu No Logo Naomi Klein, która odbierając nagrodę Sydnejskiej Fundacji Pokojowej w 2016 roku mówiła: – W naszej kulturze potrzeba nowych opowieści, którymi tłumaczymy sobie świat: takich, które w odróżnieniu od dotychczasowych nie będą nastawiać nas przeciwko sobie i przeciwko Ziemi.

Czym Ostatni jest, a czym nie jest? Warto zobaczyć głos teatru w sprawie gospodarki opartej na węglu, wydobyciu ropy naftowej i ostatnich przedstawicieli ginących gatunków. Kurator projektu, Tomasz Plata, wyznaczył zaproszonym do projektu twórcom tylko jedna granicę: zakaz używania słowa utopia.

Wyobraźnia artystów ograniczona jest jednym zastrzeżeniem: w ramach cyklu zakazane jest używanie słowa „utopia”. 2118 ma służyć wymyślaniu tego, co możliwe, a nie tego, co utopijne. Na początku XX wieku podobny trud podjęli wizjonerzy pierwszej awangardy: wymyślili coś, czego jeszcze nie było. – Nadszedł czas, by powtórzyć ich gest. 2118 to także refleksja na temat naszej pamięci, jej mechanizmów, ukrytych motywacji. Co z naszej współczesności zostanie zapamiętane za sto lat? Czy my sami będziemy zapamiętani? – powiedział Tomasz Plata, kurator projektu Teatr 2118.

Teatralne fantazje na temat przyszłości, wynikającej z błędów tu i teraz pokazały w zasadzie to, co oczywiste – lęk przed samotnością, nachalną robotyzacją, brakiem bliskości i w najwyraźniejszym stopniu – niepokój związany z konsekwencjami degradacji środowiska.

Fot. Maurycy Stankiewicz

Teatr Nowy zaprasza na spektakl pt. Ostatni.
Reżyseria: Romuald Krężel
Dramaturgia: Agnieszka Jakimiak
Wizualizacja, scenografia: Monica Duncan
Muzyka: Bartek Borowiec
Kostiumy: Maria Duda
Kurator projektu Teatr 2118: Tomasz Plata
Obsada: Ewelina Pankowska, Bartosz Bielenia, Jan Sobolewski
Premiera: 15 lutego 2019
Kolejne spektakle: 16, 17 lutego 2019



📻 TEATR ZA STO LAT: Języki przyszłości, czyli futuro-retro w Nowym