Gowin: autobusy elektryczne staną się normą w polskich miastach


Jestemprzekonany, że jeszcze w tej kadencji autobusy elektryczne mogą zacząć kursowaćregularnie w polskich miastach – powiedział wicepremier Jarosław Gowinkomentują nowy program wsparcia NCBR, dzięki któremu ma w Polsce powstaćbezemisyjny autobus elektryczny.

W środęNarodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz resorty nauki i szkolnictwawyższego oraz rozwoju zapowiedziały nowy program – “Bezemisyjny transportpubliczny”. Jego celem jest powstanie bezemisyjnego elektrycznegoautobusu. Program będzie realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego.To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, wktórym państwo występuje w roli “inteligentnego zamawiającego”,kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszaneprzez polskie miasta. Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło już 21miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy zrzeszający 29 gmin.

Wicepremier,minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin powiedział PAP, że programma za zadnie z jednej strony wspierać polską gospodarkę, a z drugiej stronychodzi o ważny cel społeczny – troskę o zdrowe powietrze i zdrowie Polaków.”Jestem przekonany, że jeszcze w tej kadencji, czyli za naszych rządów,pierwsze autobusy elektryczne w polskich miastach mogą zacząć kursowaćregularnie. Nie na zasadzie prototypu, ale jako stałe linie autobusowe” -powiedział.

“Naukadobrze współpracuje z gospodarką, a gospodarka nabiera charakteru innowacyjnegodopiero wtedy, gdy jest rynek zbytu na produkty innowacyjne. Tutaj mamy dużypotencjał naukowy, mamy dobre, polskie firmy, które produkują autobusy (…) imamy ogromny rynek” – powiedział. Dodał, że jest przekonany, żesamorządowcy rozumieją potrzebę korzystania z osiągnieć polskiej nauki irównocześnie rozumieją potrzebę dobrze pojętego patriotyzmu gospodarczego.”Do dzisiaj nie mogą pogodzić się z tym, że po torach pomiędzy polskimimiastami przemieszcza się włoski pociąg, podczas gdy mamy równie dobrej jakościpolskie pociągi” – powiedział.

Gowin dodał,że niedawno rząd przyjął systemowy program walki ze smogiem. “Tak naprawdęwalki o zdrowie Polaków, o czystość powietrza, którym oddychamy. Jednym zważnych elementów tego planu było to, co inicjujemy dzisiaj, czyli stworzenie wjak największej liczbie polskich miast systemu komunikacji bezemisyjnej czyniskoemisyjnej. Tutaj mamy do czynienia z sytuacją win-win. Wszyscy wygrywają -firmy, naukowcy, samorządy i co najważniejsze płuca każdego z nas, bo będąwchłaniać mniej zanieczyszczeń” – powiedział.

DyrektorNCBR prof. Maciej Chorowski podkreślił, że elektromobilność staje się flagowymprojektem planu wicepremiera Mateusza Morawieckiego i było to wystarczającymuzasadnieniem, żeby uruchomić specjalny program. Jak dodał, NCBR chce, żebypowstał produkt, który nie tylko będzie funkcjonalny, ale również będzie miałtaką cenę, która pozwoli na zakup “istotnych ilości” tego pojazdu.

Chorowskipowiedział, że budżet programu będzie dopasowany do potrzeb jednostek, którezajmą się badaniami. “Zaczniemy finansować mam nadzieję wiele podmiotów,które – mam nadzieje – zgłoszą się od nas z chęcią opracowania takiegoukradzenia, jakim jest bezemisyjny autobus elektryczny. Spodziewamy się, żebędzie to rodzaj wyścigu i do finału dojdą jedna, dwie, może trzy firmy. (…)Spodziewam się, że budżet programu to będzie rząd ok. 100 mln zł” – dodał.

Rezultatemprogramu badawczego – jak podsumował – będzie wyjazd poza bramy fabryki jednegolubi kilku prototypów autobusów nowej generacji. “To będzie mogło stanowićpodstawę do złożenia konkretnych zamówień, a potem produkcji. (…) Za dwa latate autobusy powinny się pojawić” – powiedział.

PAP

fot. Pixabay

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here