F&S: Integracja wstecz kluczem do rentowności na rosnącym rynku biopaliw


Oczekuje się, że rosnąca sprzedaż samochodów komercyjnych i osobowych, a zwłaszcza modeli wyposażonych w silniki o elastycznym zasilaniu paliwem, które umożliwiają użytkownikom końcowym wybór mieszanek biopaliw z paliwami kopalnymi, będzie zwiększać zużycie biopaliw do pojazdów samochodowych na całym świecie. Wdrożenie obowiązku stosowania mieszanek zawierających większy procent biopaliw zachęci do stosowania mieszanek o wyższej zawartości niż standardowa mieszanka z E10 z etanolem, co zwiększy zapotrzebowanie na biopaliwa.

Z nowej analizy Frost & Sullivan pt.: Analiza strategiczna globalnego rynku biopaliw do pojazdów samochodowych (ang. Strategic Analysis of the Global Automotive Biofuels Market) wynika, że w 2013 roku rynek ten wygenerował dochody w wysokości 94,61 mld dol. i szacuje się, że w 2018 roku osiągnie on wartość 149,25 mld dol. Badanie obejmuje paliwa biodiesel i etanol do pojazdów samochodowych.

Głównym producentem i konsumentem etanolu do pojazdów samochodowych pozostają Stany Zjednoczone, a za nimi plasują się Brazylia i Chiny. Jednak większa oszczędność paliwa zmniejszyła zużycie benzyny w Stanach Zjednoczonych, co wytworzyło mur wokół mieszanki etanolowej, uniemożliwiając tym samym osiągnięcie pełni możliwości rynkowych danego sektora. Niezależnie od tego w USA będą istniały bogate możliwości rozwoju dla producentów etanolu z celulozy.

– Branża biodiesla prawdopodobnie nadal pozostanie silna w Ameryce Północnej i Łacińskiej, choć to Europa będzie głównym konsumentem i producentem tego paliwa – stwierdza Shray Sharma, analityk działu ds. badań rynku chemicznego w firmie Frost & Sullivan. – Region Azji i Pacyfiku będzie najszybciej rozwijającym się rynkiem zarówno dla etanolu, jak i biodiesla do pojazdów samochodowych.

Dostęp do surowca o konkurencyjnych cenach stanie się czynnikiem krytycznym dla producentów biopaliw, aby mogli nadal podtrzymywać zyski w różnych regionach w warunkach fluktuacji cen surowców. Producenci muszą zatem zbadać możliwości dla integracji wstecz, a chcąc przeciwdziałać rosnącym kosztom produkcji, muszą też szukać ewentualnych innych tanich surowców, takich jak tłuszcz zwierzęcy czy olej z recyklingu.

Innym wyzwaniem dla sprzedawców jest brak świadomości użytkowników końcowych, z których wielu nadal martwi się o to, że biopaliwa mogą powodować uszkodzenie silników pojazdów. Szacuje się, że mniej niż 10 proc. z całkowitej liczby 10,6 miliona pojazdów wyposażonych w silniki o elastycznym zasilaniu paliwem, jeżdżących po drogach USA, wykorzystuje mieszanki o wyższej zawartości etanolu E85. Subsydia cenowe dla paliw kopalnych również zniwelowały zachęty finansowe do stosowania biopaliw.

– Producenci muszą poszerzyć świadomość użytkownika końcowego przez kampanie prowadzone przek konkretne marki pojazdów oraz działania reklamowe popularyzujące ulepszone mieszanki paliwowe – sugeruje Sharma. – Zapewnienie dostępności biopaliw dla klienta i nawiązanie partnerstw z wydajnymi sieciami dystrybucji i sprzedaży detalicznej będą kolejnymi czynnikami na rzecz konkurencyjności dla firm dążących do rozbudowy ofert na globalnym rynku biopaliw do pojazdów samochodowych.

 

Frost & Sullivan

fot. Steve Jurvetson/CC BY 2.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here