Francja przykładem w walce z zanieczyszczeniami powietrza


MieszkańcyParyża mogą się dowiedzieć, jakie jest zanieczyszczenie powietrza patrząc na balonunoszący się nad miastem. W Bordeaux władze namawiają do wymiany opalanychdrewnem pieców i kominków na urządzenia nowszej generacji – takie rozwiązaniapodejmowane we francuskich metropoliach przedstawiono w środę w Krakowie.

 

Wpolsko-francuskim seminarium o jakości powietrza uczestniczyli urzędnicy,przedstawiciele instytucji zajmujących się ochroną środowiska i aktywiściwalczący o poprawę jakości powietrza.

 

– Kraków odwielu lat aktywnie pracuje na rzecz poprawy jakości powietrza. Skupiamy się na tym,co jest możliwe w zakresie prawa. Stawiamy nie tylko na wymianę pieców, aletakże sukcesywną zamianę pojazdów komunikacji miejskiej na ekologiczne,spełniające najwyższe normy Euro6 oraz elektryczne. Jesteśmy jedynym miastem wPolsce, które posiada linię autobusową w całości obsługiwaną przez pojazdy naprąd – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

 

Przypomniał,że zgodnie z uchwałą sejmiku województwa od września 2019 r. w Krakowie będzieobowiązywał całkowity zakaz palenia węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi wkotłach, piecach i kominkach.

 

– Korzystamyz doświadczeń miast, które mają podobne problemy. Na przykład programwprowadzania bezpłatnej komunikacji w dniach z wysokimi stężeniamizanieczyszczeń jest wzorowany na działaniach Paryża – powiedział Majchrowski.

 

Paryż matakże inne rozwiązania, których nie ma jeszcze w Polsce: prawo umożliwia tamwprowadzenie w dniach z dużym stężeniem zanieczyszczeń ograniczeń w ruchusamochodów, wtedy jeżdżą wyłącznie pojazdy z parzystymi lub nieparzystyminumerami rejestracyjnymi. Od lipca tego roku wdrażany jest system naklejek naauta, pojazdy elektryczne są oznakowane kolorem niebieskim, nowe auta –zielonym, a najstarsze, ponad 10-letnie kolorem szarym.

 

– Najstarszesamochody z szarą winietą nie mogą wjeżdżać do Paryża, ale stanowią one tylko 2proc. wszystkich aut- mówił PAP Frederic Bouvier dyrektor Airparif, instytucji,która monitoruje stan powietrza i informuje mieszkańców. Dodał, że na razietrudno mówić o efektach tego działania, ale spodziewane jest o 5 proc. niższestężenie tlenku azotu i 3 proc. spadek zanieczyszczenia pyłem zawieszonym PM10.

 

Paryżanie odkilku lat mogą dowiedzieć się, jaki jest stan powietrza patrząc na unoszący sięnad miastem balon napędzany energią elektryczną. Jego kolor – od jasnozielonegodo czerwonego – sygnalizuje stopień zanieczyszczenia. Balon może byćobserwowany codziennie przez ok. 400 tys. osób. Oprócz tego, że jest onatrakcją turystyczną, w 2013 r. został wyposażony w aparaturę do pomiaru stężeńpyłu zawieszonego PM 10, dane są przekazywane na ziemię i udostępniane winternecie.

 

Waglomeracji Bordeaux w walce z zanieczyszczeniami postawiono na rozwójtransportu zbiorowego, zwłaszcza, że źródłem blisko połowy emisji pyłuzawieszonego PM10 jest ruch drogowy. Jak mówiła Julie Roussarie z Urzędu MiastaBordeaux, podobnie jak w Krakowie, w centrum tego miasta wprowadzono strefyograniczonego ruchu; wybudowano trzy linie tramwajowe, a kolejne mają powstaćdo 2018 r. Ponad 70 proc. floty autobusowej Bordeaux to pojazdy na gaz, ok. 10proc. stanowią autobusy elektryczne lub hybrydowe, pozostałe to autobusy naolej napędowy, które są sukcesywnie wymieniane. Metropolia zainwestowała też wpromy elektryczne i rozwój komunikacji rowerowej – w samoobsługowychwypożyczalniach jest ok. 1,7 tys. rowerów.

 

– Namawiamymieszkańców, którzy korzystają z pieców oraz kominków opalanych drewnem do ichwymiany na bardziej nowoczesne, emitujące mniej zanieczyszczeń” – mówiłaJulie Roussarie. Mieszkańcy mogą otrzymać wsparcie finansowe na termoizolacjębudynków i zmianę systemu ogrzewania. “Podczas przeprowadzonej przez nasankiety okazało się, że mieszkańcy niewiele wiedzą o wpływie ogrzewania drewnemna jakość powietrza, dlatego trzeba było wesprzeć pomoc finansową kampaniąinformacyjną – dodała.

 

Jakpodkreśliła nigdy jednak nie rozważano całkowitego zakazu ogrzewania domówdrewnem. – Zależy nam na wymianie starych pieców na nowe, a kominków z otwartympaleniskiem na takie z zamkniętą komorą spalania – wyjaśniła przedstawicielkaBordeaux.

 

Krakowscyurzędnicy przyznają, że niektóre francuskie pomysły są warte skopiowania. – Jeślichodzi o ograniczanie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych mamy cały wachlarzdziałań, które można by stosować w Krakowie w czasie epizodów smogowych np.możliwość ograniczania prędkości na jezdniach czy pomysł nalepek i zamknięciapewnych części miasta dla samochodów z najgorszymi silnikami – powiedział PAPdoradca prezydenta ds. jakości powietrza Witold Śmiałek.

 

Można by,gdyby nie brak odpowiednich regulacji prawnych. Dyrektor wydziału kształtowaniaśrodowiska w Urzędzie Miasta Krakowa Ewa Olszowska-Dej mówiła, że Francuzi mająprzepisy, które dają im większe możliwości. – Możemy im pozazdrościć, że możnatam zadecydować, iż danego dnia samochody nie jeżdżą, albo jeżdżą tylko zokreślonymi numerami rejestracyjnymi. Nam prawo na to nie pozwala – mówiłaOlszowska-Dej.

 

Seminariumzostało zorganizowane przez Urząd Miasta Krakowa i Konsulat Generalny Francji wKrakowie.

 

 

PAP

fot. Pixabay

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here