Elektryczny solaris autobusem roku 2017


Najlepszymautobusem miejskim roku 2017 został elektryczny Solaris Urbino. To pierwszytaki tytuł dla polskiego producenta i jednocześnie pierwsza w historii tegokonkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego. Uroczyste wręczenie statuetki „Bus ofthe Year” odbędzie się 21 września podczas targów pojazdów użytkowych IAA wHanowerze.

 

Tegorocznykonkurs o tytuł najlepszego autobusu roku odbywał się od 30 maja do 3 czerwca wBrukseli. Do rywalizacji przystąpiło pięć pojazdów marek: Ebusco, Irizar, VanHool, Solaris oraz Mercedes. Czterech pierwszych producentów stanęło w szranki,prezentując autobusy elektryczne, Mercedes wystawił natomiast pojazd napędzanygazem ziemnym (CNG).

 

Nowy SolarisUrbino 12 electric, który podlegał ocenie członków jury z aż 20 państw, zostałwyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. W autobusie zamontowano dwa systemyładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach,lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdniautobusowej. Podczas konkursu w Brukseli bateryjny Solaris był ładowany zapomocą ładowarki nowej generacji o mocy wyjściowej 80 kW, opracowaneji wyprodukowanej przez firmę Ekoenergetyka – Polska. Mobilna ładowarkatypu plug-in została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa zpantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino jest w praktycenieograniczony.

 

Podczaskilkudniowych testów rygorystycznej ocenie członków jury podlegały zarównocechy mierzalne, takie jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań ihałasu, ale także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, którzy wcielali sięzarówno w role kierowców, jak i pasażerów. Zadanie oceniających nie byłołatwe, tym bardziej, że po raz pierwszy musieli oni recenzować tak dużą liczbępojazdów bateryjnych.

 

– Toniewątpliwie symbol zmian, jakie zachodzą w nowoczesnych środkach komunikacjimiejskiej. Już w 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris,Krzysztof Olszewski, powiedział: „diesel umarł, niech żyje elektryczność”.Dzisiaj udowadniamy, że te wówczas wizjonerskie słowa stały sięrzeczywistością. Od kilkunastu lat nasza firma jest europejskim liderem wrozwoju innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Od 2001 roku produkujemytrolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. Te ostatnie jeżdżą już wkilkudziesięciu europejskich miastach. Są wyposażone w różnego rodzaju bateriei systemy ładowania, a ich operacyjność może wynosić 24 godziny na dobę.Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą od oczekiwań naszych klientów.Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłością komunikacji miejskiej.Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych wtransporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwyklecichym dopełnieniem – powiedział dr Andreas Strecker, prezes ZarząduSolaris Bus & Coach S.A.

 

Bus of TheYear to organizowany nieprzerwanie od 1989 roku konkurs na najlepszy autobusmiejski. Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł najlepszego autobus na kolejnyrok, w przypadku bieżącej edycji – na rok 2017. Organizatorem przedsięwzięciajest ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli StowarzyszenieEuropejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych, w tym autobusów.Konkurs organizowany jest co dwa lata. Gospodarzem każdej z edycji jest innyczłonek jury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbyła się w Brukseli. Oficjalnewręczenie statuetki „Bus of the Year 2017” nastąpi podczas wrześniowych targówIAA w Hanowerze.

 

 

mat. pras.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here