Bilans eksperymentu SAVE. Samochody elektryczne w departamencie Seine Aval


Od marca 2011 roku do grudnia 2012 roku na terenie departamentu Seine Aval przetestowano 65 samochodów elektrycznych Renault Nissan oraz zainstalowano 130 punktów ładowania akumulatorów w ramach SAVE (Seine Aval Véhicules Électriques), największego we Francji eksperymentu w zakresie indywidualnych, w 100 proc. elektrycznych środków transportu, możliwego dzięki zaangażowaniu 8 partnerów publicznych i prywatnych.

W lipcu na terenie zakładu produkcyjnego Renault w miejscowości Flins (Francja), partnerzy projektu przedstawili bilans i perspektywy przeprowadzonego eksperymentu. Podsumowanie to odbyło się w obecności Alaina Schmitza, przewodniczącego Rady Generalnej Departamentu Yvelines i prezesa Zarządu EPAMSA oraz Philippe’a Hirtzmana, odpowiedzialnego w Ministerstwie Rozwoju Przemysłu za krajowy program rozwoju Infrastruktur Ładowania Akumulatorów.

Projekt SAVE osiągnął zamierzone cele: pozwolił zdobyć doświadczenie w zakresie rozwijania wszelkiego typu infrastruktur ładowania akumulatora i usług towarzyszących oraz wzbogacił zasób wiedzy na temat sposobów użytkowania pojazdów elektrycznych i systemów ładowania akumulatorów. Przekonał także testujących pojazdy klientów. Po zakończeniu eksperymentu dwie trzecie spośród nich złożyło zamówienia na samochody elektryczne.

Łączący w swoich ramach 40 uczestników, 150 kierowców testujących i 65 samochodów elektrycznych, projekt SAVE stał się mobilizującym doświadczeniem. Biorące udział w eksperymencie SAVE podmioty stały się pionierami w dziedzinie użytkowania samochodów elektrycznych.

Miejscowości (Les Mureaux, Mantes la Jolie i Poissy) i firmy (Carrefour, Total, Leclerc, Vinci Park, Intermarché) stworzyły ogólnodostępną infrastrukturę punktów ładowania. 40 uczestników (przedsiębiorstw, samorządów lokalnych i osób prywatnych) zainstalowało u siebie terminale ładowania samochodów elektrycznych. Ponad 150 kierowców testowało elektryczne środki transportu w rzeczywistych warunkach użytkowania za kierownicą następujących, oddanych na potrzeby eksperymentu modeli: 20 Renault Fluence Z.E., 35 Renault Kangoo Z.E. i 10 samochodów Nissan Leaf.

Departament Seine Aval w czołówce eksploatacji elektrycznych samochodów

Obszar departamentu Seine Aval stał się kolebką eksperymentu, który pozwolił stworzyć obraz perspektyw rozwoju w 100 proc. elektrycznych środków transportu na terenie Francji. Obszar ten, objęty przez rząd francuski, Region Ile-de-France, Departament Yvelines i samorządy lokalne tzw. Operacją o Znaczeniu Ogólnokrajowym (Opération d’Intérêt National), liczy 51 gmin i związków międzygminnych, usytuowanych wzdłuż Sekwany, w północnej części Departamentu Yvelines. Powstała tu najbardziej gęsta i najbardziej zróżnicowana we Francji sieć terminali ładowania akumulatorów. W ramach eksperymentu, na obszarze tym zainstalowanych zostało łącznie 130 punktów ładowania, w tym 48 ogólnodostępnych. Po zakończeniu projektu, 45 ogólnodostępnych punktów ładowania, wyposażonych w najnowsze rozwiązania techniczne, zostało zachowanych. Do końca 2013 roku zainstalowanych zostanie 9 kolejnych punktów ładowania. Są one usytuowane na parkingach centrów handlowych, wzdłuż ulic, na parkingach publicznych i na stacjach benzynowych. W dowolnym punkcie departamentu Seine Aval, żaden pojazd elektryczny nie znajduje się nigdy w odległości większej niż 15 km od ogólnodostępnego terminalu ładowania.

Projekt SAVE stał się dla licznej grupy podmiotów okazją do przestudiowania kwestii stworzenia kompletnego ekosystemu dla elektrycznych samochodów. Zebrano i przeanalizowano wszelkie dane techniczne i ekonomiczne, konieczne dla rozwoju różnych rodzajów sieci terminali ładowania. Zebrane informacje dotyczyły: kosztów i problematyki związanej z instalacją terminali ładowania, kompatybilności między sieciami, terminalami ładowania i pojazdami, potrzeb w zakresie systemów zarządzania energią oraz narzędzi i usług nadzoru i eksploatacji sieci terminali ładowania.

Ten zasób wiedzy będzie bardzo pomocny przy tworzeniu prosperującego sektora samochodów elektrycznych we Francji i konstruowaniu oferty produktów i usług najlepiej dopasowanych do oczekiwań klientów.

Ponad 350 tys. pokonanych kilometrów, czyli 45,5 tony „niewyemitowanego” CO2

Przy średnim dziennym przebiegu rzędu 25 km na jeden pojazd, użytkowanie samochodów elektrycznych okazało się doskonałym dowodem na ich dopasowanie do potrzeb klientów w zakresie transportu. 15 proc. użytkowników pokonywało nawet ponad 60 km dziennie. Pojazdy elektryczne wykorzystane w projekcie pokonały łącznie ponad 350 tys. km, co odpowiada 45,5 tony „niewyemitowanego” CO2 (w porównaniu do samochodu spalinowego, który emitowałby średnio 130 g CO2/km). Ale ślad węglowy pojazdu elektrycznego nie kończy się na jego użytkowaniu. Bilans „well-to-wheel” obejmuje również emisję zanieczyszczeń związaną z produkcją energii elektrycznej, wykorzystanej do ładowania akumulatorów. Obliczenia dla powyższego bilansu przeprowadzone w trakcie eksperymentu dały wynik 16 g CO2/km.

Przekonani do idei projektu klienci użytkownicy

Dwa badania przeprowadzone przez zewnętrzne instytuty (ACME w czerwcu 2011 roku i LVMT w kwietniu 2012 roku) wśród 47 użytkowników pojazdów elektrycznych w ramach projektu SAVE potwierdziły, że uczestnicy podkreślają przyjemność prowadzenia samochodu elektrycznego. Ankietowane osoby szczególnie ceniły sobie płynne i dynamiczne przyspieszenia pojazdów. Bezgłośna praca i brak drgań, relaksujące dla kierowcy, skłaniały ich do uznania warunków prowadzenia takiego auta za bardziej bezstresowe i odprężające.

Ładowanie akumulatorów pojazdów elektrycznych z terminali ładowania również było ich zdaniem zadowalające. Klienci ocenili je jako proste, łatwe do opanowania i bezpieczne. Za cenne udogodnienie uznana została możliwość ładowania akumulatorów w miejscu pracy lub zamieszkania, a rachunki za energię dowiodły kierowcom, że średni koszt ładowania wyniósł od 1 do 2 euro za 100 km.

Zwiększony o 25 proc. zasięg dzięki stosowaniu zasad ekojazdy

W trakcie projektu firma Renault zapewniła klientom użytkownikom 46 szkoleń z zakresu ekojazdy. Przeszkoleni kierowcy zwiększyli średnio o 25 proc. zasięg samochodów elektrycznych, w porównaniu do standardowego stylu jazdy, przy utrzymaniu niemal identycznej średniej prędkości na trasie przejazdu (różnica między średnimi prędkościami dla jazdy „normalnej” i „ekojazdy” wyniosła 1 proc.). Ponadto zwiększanie zasięgu umożliwiał kierowcy szereg zainstalowanych w pojeździe urządzeń pokładowych: informacje dostarczane przez zespół zegarów i wskaźników oraz przez połączony z Internetem system multimedialny R-Link zapewniające lepszą kontrolę nad wyborem trasy, zasięgiem auta i ładowaniem akumulatora, przycisk ECO, umożliwiający zwiększenie zasięgu nawet o 10 proc., funkcja wstępnego ogrzewania/schładzania kabiny.

ZOE daje pełen obraz możliwości korzystania z sieci terminali ładowania w projekcie SAVE

ZOE, flagowy model w strategii Renault rozwoju samochodów elektrycznych, jest produkowany w Flins-sur-Seine, w samym sercu departamentu Seine Aval. To w 100 proc. elektryczne auto posiada wyjątkową zaletę – umożliwia doładowanie akumulatora trakcyjnego z dowolnego terminalu o mocy od 3 do 43 kW, w czasie od 9 godzin do 30 minut. Może ono zatem w pełni korzystać z 22 kW dostarczanych przez 22 z 45 terminali ładowania, rozmieszczonych na obszarze Seine Aval, zapewniając doładowanie akumulatora do poziomu 80 proc. w czasie poniżej 1 godziny. Podobnie jak Nissan Leaf, również ZOE może być ładowane z dwóch terminali szybkiego ładowania (43 kW AC/ 50 kW DC), zainstalowanych przez Total wzdłuż autostrady A13. Naładowanie z nich akumulatora ZOE w 80 proc. zajmuje mniej niż pół godziny.

Renault ZOE, fot. NRMA New Cars/CC BY 2.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here