Akademia Morska w Szczecinie współtworzy łódź z napędem hybrydowym

Akademia Morska w Szczecinie razem ze stocznią w Turcji zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii – z napędem hybrydowym: słoneczno-wiatrowo-elektrycznym. Uruchomienie i pierwszy rejs jednostki ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 r.

Jak poinformowała rzeczniczka uczelni Bogna Bartkiewicz, konsorcjum Akademii, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie w wysokości miliona euro na realizację projektu. Powstanie całkowicie nowy typ lekkiej jednostki hybrydowej – łódź będzie przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów jachtów tego typu w najbliższych 20 latach – dodała.

Szczecińska uczelnia stworzy system sterowania i nawigacji, turecka stocznia Milper w Tuzli zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management stworzy układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad źródłami energii – ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla ok. 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z nowoczesnych materiałów kompozytowych i napędzany będzie alternatywnie przez odnawialne źródła energii. Kluczowym napędem jachtu będzie siła wiatru działająca na żagle.

– Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności – tłumaczy Bartkiewicz.

Układy zasilające oparte na energii odnawialnej składać się będą m.in. z aktywnych paneli słonecznych. Zapewnią one energię potrzebną zarówno dla napędu, jak i innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie, będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki tlenku tytanu. Zapewnią energię potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę. Produkcja energii przy dobrych warunkach słonecznych zajmie ok. 2 godzin do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów.

Koncepcja budowy jachtu zakłada też pozyskiwanie energii z wiatru. Wówczas jednostka będzie mogła osiągnąć prędkości do 7 węzłów.

Projekt powstanie w ramach programu Era Net Transport. W jego ramach funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające jednostki finansujące badania naukowe w dziedzinie transportu, takie jak ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. W skład konsorcjum wchodzą 24 podmioty z 18 krajów – z Polski to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

źródło: naukawpolsce.pap.pl
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here