📻 Utalentowana Pani K.

Aga Sielańczyk: Jak walczyć o swój pomysł na start-up

AUDIO REO. Posłuchaj tekstu artykułu na podcaście (czyta Bożena Sitek):


 

Kathryn Minshew jest dyrektorem generalnym i współzałożycielką The Muse – platformy ułatwiającej znalezienie pracy, z której korzysta obecnie ponad 50 milionów użytkowników. W ubiegłym roku wydała książkę The New Rules of Work: The Modern Playbook for Navigating Your Career, w której opisuje współczesne ścieżki kariery. Magazyn Forbes od lat umieszcza jej nazwisko w trzydziestce  najbardziej znanych kobiet w biznesie.

Od dziecka wykazywała się przedsiębiorczością. Założyła organizację non-profit i pracowała jako konsultant ds. zarządzania w McKinsey & Company. Na pomysł założenia własnego biznesu wpadła po tym, kiedy jeden z jej przyjaciół otworzył firmę produkującą keczup dla smakoszy. Zdecydowała, że założy start-up, który w nowoczesny sposób będzie pomagał młodym ludziom w karierze. Pomysł wydawał się wtórny, na rynku działało już sporo platform dla poszukujących pracy:

Przeglądałam strony pośrednictwa pracy i większość z nich wydała mi się po prostu nudna. Nawet jeśli skutecznie pomagają znaleźć ludziom zajęcie, robią to w sposób mało kreatywny. Muse stworzył społeczność, która koncentruje się na rozwijaniu kariery jego użytkowników. Nasza strona ma około miliona wejść miesięcznie. Rynek pracy i możliwości rozwoju zawodowego bardzo zmieniły się w ciągu ostatnich lat. Muse podąża za tymi zmianami, oferując każdemu to, co możliwie dla niego najlepsze.

Kathryn walczyła o powodzenie swojego start-upu przez wiele miesięcy. Przedstawiła swój pomysł w trakcie 150 sesji pitchingowych. Odmówiło jej 148 potencjalnych inwestorów, dwóch zgodziło się dofinansować start-up w bardzo ograniczony sposób. Pieniądze szybko się wyczerpały, firma zaczęła mieć problemy finansowe. – Musieliśmy poradzić sobie sami. Nauczyliśmy się, jak zrobić więcej za mniej. Wpadliśmy na kilka najlepszych rozwiązań, bo wiedzieliśmy, że nie stać nas, żeby je kupić. To nie tylko uratowało Muse, ale także dopracowało ten produkt – pomogło stworzyć doskonały start-up bez zbędnych wydatków, bo po prostu nie mieliśmy pieniędzy – mówi założycielka.

Minshew podkreśla w wywiadach, że każdą porażkę warto traktować jak lekcję, dzięki której można rozwinąć swój pomysł i ulepszyć produkt. Po każdej odmowie prosiła inwestorów o podanie przyczyn, dlaczego nie byli zainteresowani zainwestowaniem w jej biznes. Nie wszyscy chcieli szczerze mówić o niedociągnięciach The Muse, jednak kilka cennych wskazówek udało jej się uzyskać. – Czasami dzwoniłam do firm, które odmówiły mi finansowania, i przedstawiałam się jako konsultantka zbierająca materiał do analizy rynku. W ten sposób zdobyłam wiele informacji o jego potrzebach i wprowadziłam kilka istotnych zmian do swojego projektu – dodaje.

Obecnie The Muse jest wart około 30 milionów dolarów, a firma wciąż się rozwija. Kathryn została jedną z najbardziej pożądanych mówczyń motywacyjnych na sesjach start-upowych, stale gości w prasie, radiu i telewizji, udzielając rad biznesowych. Podkreśla, że nie ma złych pomysłów, a najważniejsza jest konsekwencja w działaniu i umiejętność zmiany myślenia: Nie dowiesz się, dopóki nie spróbujesz. Za każdym razem, kiedy sprawdzasz coś nowego i okazuje się, że to nie to – znakomicie! Właśnie nauczyłeś się czegoś o sobie i jest to wiedza bezcenna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here