Kraków zainwestował w 20 nowych autobusów elektrycznych

10.08.2017

Już za parę dni na ulice Krakowa wyjedzie 20 nowych autobusów elektrycznych, sfinansowanych ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zaprezentowało w środę 20 nowych pojazdów zakupionych od firmy Solaris. 17 sztuk z nich to autobusy elektryczne Urbino w wersji 12-metrowej, a pozostałe 3 to autobusy przegubowe nowej generacji. Wszystkie zakupione pojazdy to nowoczesne autobusy wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe oraz monitoring. Baterie autobusów będą mogły być ładowane podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze plug-in lub dzięki zamontowanemu na dachu pantografowi.

Dzisiejsza dostawa 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych zamyka realizację pierwszej umowy, podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę „107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich”. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe – mówi prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński.

- Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce, a w Europie zajmujemy pod tym względem piąte miejsce. To jednak nie koniec zakupów w najbliższych latach. W czerwcu br. zostało podpisane porozumienie z NCBiR w sprawie realizacji programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje MPK możliwość zakupu 11 autobusów w I etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo opcji zakupu do 150 dodatkowych autobusów. Dostawa autobusów elektrycznych z tego projektu będzie realizowana w latach 2019-2021 - dodaje prezes.

Przypominamy, że jednocześnie NFOŚiGW ogłosił nabór wniosków na przedsięwzięcia mające na celu obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym, uwzględniające inwestycje a autobusy elektryczne oraz odpowiednią infrastrukturę ładującą. Może to oznaczać, że niedługo inne miasta polskie pójdę śladem krakowskich inwestycji w miejską elektromobliności.

 

Agata Skrzypczyk

fot: MPK SA w Krakowie

Facebook Twitter Twitter

Serwis www.reo.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”.