100 firm, które stawiają na czystą energię

14.07.2017

Inicjatywa RE100 zrzesza już sto światowych przedsiębiorstw, które chcą się rozwijać, korzystając wyłącznie z energii ze źródeł odnawialnych. Zużywają one 146 TWh energii rocznie – mniej więcej tyle, co cała Polska.


Przeciwdziałanie ocieplaniu się klimatu łączy największe korporacje świata. We wspólnych inicjatywach wywierają one znaczący wpływ na opinię publiczną, na polityków, a także na decyzje biznesowe swoich kooperantów. Czysta energia przestała być pobożnym życzeniem grupki ekozapaleńców. Stała się istotnym elementem strategii biznesowej i wizerunkowej. 


Kampania RE100, która zawiązała się podczas szczytu klimatycznego w 2014 roku, nabiera rozpędu. Na początku było to kilkanaście korporacji (m.in. Ikea, Swiss Re, Mars, Nestle, Philips). Do dzisiaj wokół wspólnego celu – przejścia w 100% na czystą energię – zgromadziło się już sto firm. W tym miesiącu dołączyły: Carlsberg, AXA, Burberry i AkzoNobel.


RE100 opublikowała raport roczny, w którym prezentuje działania podejmowane przez swoich członków w kierunku całkowitego przejścia na czystą energię. Firmy – podobnie jak państwa – wyznaczają sobie wieloletnie cele, którym podporządkowują podejmowane decyzje. Wiele z nich podaje rok, w którym w całości przejdzie na czystą energię. Wprawdzie 12 członków RE100 osiągnęło ten cel jeszcze przed 2015 rokiem, to jednak większość ma go wciąż przed sobą. Ostatnio realizację tego zobowiązania ogłosiło Lego. 


Jak podaje RE100 prawie 60% firm członkowskich kupuje zielone certyfikaty, a 35% z nich – energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Zaledwie 3% staje się biznesowymi prosumentami – inwestują w odnawialne źródła energii, które zasilają ich zakłady i biura. Taką strategię ma Ikea, która inwestuje w farmy wiatrowe, a swoje sklepy wyposaża w kolektory słoneczne czy pompy ciepła. Do 2020 roku chce wytwarzać przynajmniej tyle energii, ile zużywa. 


Amerykańskie firmy – Salesforce (oprogramowanie biznesowe), Microsoft, Steelcase czy General Motors, zawierają wieloletnie kontrakty na dostawę energii wytwarzanej przez farmy wiatrowe. Podobnie postępują firmy w Europie, jak Nestle czy Mars. W Indiach aż jedna trzecia czystej energii wykorzystywanej przez członków RE100 (Infosys, Dalmia Cement i Tata Motors) pochodzi z własnych instalacji. Wynika to z preferencyjnych taryf, które czynią te źródła bardziej konkurencyjnymi. W Indiach najszybciej rozwija się fotowoltaika. 


RE100 (renewable power) gromadzi firmy, które chcą korzystać wyłącznie z czystej energii. EP100 (energy productivity) zrzesza przedsiębiorstwa, które podejmują wysiłki w celu zmniejszenia zużycia prądu, także poprzez wzrost efektywności energetycznej. EV100 (electric vehicles) jednoczy organizacje, które poprzez swoje decyzje wspierają rozwój rynku samochodów elektrycznych. 


Jesteśmy świadkami, jak zmienia się mentalność społeczna w obszarze kultury zakupów. Jedni unikają produktów odzwierzęcych, drudzy nie kupują wyrobów testowanych na zwierzętach. Jeszcze inni zwracają uwagę na wyzysk pracowników w krajach mniej rozwiniętych i stronią od konkretnych marek. Kształtując swoje zwyczaje zakupowe można dodać jeszcze jedno kryterium – politykę energetyczną producenta. 


Dorota M. Zielińska

fot. Pixabay

Facebook Twitter Twitter

Serwis www.reo.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”.