Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

wyszukiwanie zaawansowane zobacz dlaczego warto
Twój e-mail:

Dziękujemy za zainteresowanie naszym newsletterem!


Po kliknięciu w przycisk "Dodaj" pod Twój adres e-mail podany przy zapisie zostanie wysłana wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrybcji.

Aby otrzymywać newsletter z naszego serwisu prosimy o potwierdzenie poniższej zgody:

Co nowego w kolejnym projekcie ustawy o OZE?

14.01.2014, 14:11

Maciej Szambelańczyk


Paragraf, fot. Skley/CC BY-ND 2.0
Paragraf, fot. Skley/CC BY-ND 2.0

W dniu 31 grudnia 2013 r. Ministerstwo Gospodarki (MG) przedstawiło kolejny już projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii (wersja nr 4.1, dalej „Ustawa OZE”). Projekt ten bazuje w istotnej części na wersji z dnia 23 listopada 2011r. (wersja 4.0). Niemniej jednak wprowadza kilka zmian o istotnej doniosłości praktycznej.


Na wstępie warto odnotować te elementy projektowanego systemu wsparcia OZE, które z najnowszej wersji ustawy zostały usunięte. Przede wszystkim wersja nr 4.1 nie zawiera już kontrowersyjnej „reguły 105 proc.”, w świetle której, w przypadku gdy sprzedaż energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii lub energii elektrycznej z biogazu rolniczego, następuje po cenie wyższej niż 105 proc. obligatoryjnej ceny zakupu, świadectw pochodzenia dla tej energii (zielonych certyfikatów) nie wydaje się. Innymi słowy Ministerstwo Gospodarki zaniechało wprowadzenia swoistego limitu przychodów dla źródeł odnawialnych, wyrażającego się w pozbawieniu świadectw pochodzenia tych instalacji, które uzyskują zbyt wysokie ceny sprzedaży energii elektrycznej. Opublikowane w dniu 31 grudnia 2013 r. przez Ministerstwo Gospodarki dokumenty nie zawierają uzasadnienia takiej zmiany podejścia. Niemniej wydaje się, że głównym powodem usunięcia „reguły 105 proc.” był fakt, że dotyczyła ona jedynie istniejących źródeł energii odnawialnej. W świetle Ustawy OZE bowiem nowe źródła będą mogły korzystać z systemu wsparcia wyłącznie w formule aukcji. Z tych samych powodów zapewne Ministerstwo Gospodarki wycofało się z pomysłu (zaproponowanego w poprzedniej wersji projektu) wprowadzenia obowiązkowej sprzedaży nie mniej niż 55 proc. praw majątkowych na giełdach towarowych lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany. Usunięcie tzw. obliga giełdowego z całą pewnością pozwoli zapobiec szeregowi problemów praktycznych związanych z obowiązującymi już długoterminowymi umowami sprzedaży świadectw pochodzenia.


Spośród zmian wprowadzonych do Ustawy OZE – w porównaniu z wersją z listopada 2013 r. – warto zwrócić uwagę na następujące kwestie. Przede wszystkim Ministerstwo Gospodarki uwzględniło pojawiające się głosy sygnalizujące ryzyka związane z brakiem waloryzacji ceny ustalonej w wyniku aukcji. Najnowszy projekt ustawy przewiduje, że cena zakupu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, podana w ofertach uczestników aukcji, którzy tę aukcję wygrali, podlegać będzie corocznej waloryzacji średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego.


Nowy projekt Ustawy OZE rozszerza również regulacje odnoszące się do zakazu łączenia wsparcia z różnych źródeł. W poprzedniej wersji przewidywano, że mechanizmów i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii oraz energii elektrycznej z biogazu rolniczego, w instalacjach odnawialnego źródła energii, nie stosuje się do energii elektrycznej wytworzonej przez wytwórców, którzy po dniu 30 czerwca 2014 r. podpisali umowę o udzielenie pomocy inwestycyjnej ze środków publicznych w postaci dotacji bezzwrotnej z podmiotem udzielającym tej pomocy. Obecnie proponowana regulacja została bardziej rozbudowana. Najnowszy projekt wprowadzania ograniczenie wsparcia instalacji uzależnione od wysokości otrzymywanej pomocy (dotyczy to sumy pomocy otrzymywanej na podstawie Ustawy OZE oraz innej pomocy, np. w formie funduszy unijnych lub pomocy de minimis). Ograniczenie to będzie obliczane w oparciu o ilość energii wytworzonej w instalacji. Łączna wartość pomocy nie będzie mogła przekroczyć różnicy między wartością ilości wytworzonej energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii lub instalacji termicznego przekształcania odpadów pomnożoną przez cenę referencyjną, a wartością ekwiwalentnej ilości wytworzonej energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii lub instalacji termicznego przekształcania odpadów pomnożonej przez średnią ceną sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym ogłaszanej przez Prezesa URE.


Kolejna istotna zmiana wynikająca z najnowszej wersji projektu to data potencjalnego wejścia w życie Ustawy OZE. Zasadniczo bowiem ma ona wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem jednak m.in. całego rozdziału 4 regulującego nowy system wsparcia, który wejdzie w życie dopiero z pierwszym dniem miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia wydania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w Ustawie OZE ze wspólnym rynkiem. Rozwiązanie to jeszcze bardziej oddala wejście nowego systemu w życie.


Na końcu nie sposób nie zauważyć, że stosunkowo nieznaczna skala modyfikacji w porównaniu z wersją z listopada 2013 r. pokazuje, iż w procesie konsultacji społecznych Ministerstwo Gospodarki nie uwzględniło większości postulatów zgłaszanych przez uczestników rynku OZE.

 

Maciej Szambelańczyk

Wierciński Kwieciński Baehr

 

Czytaj także: MG ma nową wersję projektu ustawy o OZE
 




Uzupełnij e-mail jeżeli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych komentarzach w tym artykule.

CAPTCHA

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu.

ZGŁOŚ NIEWŁAŚCIWY KOMENTARZ zamknij

pole wymagane

pole wymagane

Kod weryfikujący Przepisz kod pole wymagane

ZAPROPONUJ WYDARZENIE zamknij

pole wymagane

opcjonalnie

pole wymagane

od do format dd/mm/rrrr

GIF, JPG, PNG do 2 MB

Kod weryfikujący Przepisz kod pole wymagane

ZGŁOŚ BŁĄD zamknij

pole wymagane

opcjonalnie

Kod weryfikujący Przepisz kod pole wymagane

Zamknij

Przeglądarka Internet Explorer 6, z której korzystasz, może błędnie wyświetlać stronę.


Pobierz nową wersję przeglądarki Internet Explorer.
Pobierz